Badderen in Baños en Carnaval in Ambato - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Lotte Vlug - WaarBenJij.nu Badderen in Baños en Carnaval in Ambato - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Lotte Vlug - WaarBenJij.nu

Badderen in Baños en Carnaval in Ambato

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

16 Februari 2010 | Ecuador, Baños

¡Hola!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven op waarbenjij.nu, excuses daarvoor, maar we hebben ook zo´n druk programma!

Vorige week maandag gingen we dus naar ons gastgezin. Lorena, onze gastmama, woont in een groot appartement, is 45 jaar en gescheiden en heeft het hele jaar door backpackers over de vloer. Manouk en ik slapen in dezelfde kamer en er verblijft ook nog een Duitse jongen, Nicholas, 29 jaar en hij is een beetje een mafkees, maar verder wel aardig. Lorena heeft ook een hond, Mota, en op de verdieping onder haar woont haar zus met kinderen. Lorena is een beetje ordi, maar heel aardig en we proberen zoveel mogelijk Spaans te praten. Dat gaat nog lastig, dus af en toe is het een beetje stil aan tafel. We eten 3 keer per dag bij ons gastgezin, vooral soep en daarna rijst met vlees of bliktonijn en wat sla; ik vind het niet geweldig, maar ben nog niet ziek geworden, dus dat is fijn!
We hebben elke ochtend Spaanse les, vorige week hadden we les van Santiago en deze week, vandaag voor het eerst, van Martin. We zitten in een klasje van 6 leerlingen, 5 NL-ers en 1 Oostenrijkse; gezellig groepje! En wat is de wereld toch weer klein: twee meisjes uit de klas, een tweeling, komen uit Rijnsburg en ze kennen mensen uit Leiden die wij ook een soort van kennen; hoe toevallig. De lessen zijn erg leuk, we leren wat grammatica en vooral oefenen met Spaans praten. Het leuke vind ik vooral dat de leraren veel over de Ecuadoriaanse cultuur vertellen. Over eten: in Ecuador eten ze cavia, nog niet geprobeerd, en varkenshuid (soort van kroepoekachtige smaak) en in elk gerecht zit wel banaan. We eten ook heel veel gebakken banaantjes met zout, een soort chips. Over machismo: een meisje zet nooit de eerste stap en jongens lopen altijd aan de kant van de straat om hun meisje te beschermen. Er wordt heel veel aan salsadansen en karaoke gedaan. Ook hier in Ecuador is sprake van discriminatie, tegenover zwarten en de inheemse bevolking (indianen, indigenous people). Een man die je aankopen van de markt naar je auto brengt, noem je Manuel; een schoonmaakster heet altijd Maria. We zijn ook tijdens de les naar een grote overdekte markt geweest waar we heel veel soorten fruit hebben geproefd en waar alle lokale mensen komen lunchen, ik kwam ogen tekort!
Dinsdag zijn Manouk en ik na de les naar het oude deel van Quito geweest en hebben daar lekker gezeten, naar mensen gekeken een een basilica bezocht. Én we hebben de president van Ecuador gezien bij het paleis van de regering! Achteraf vertelde Lorena ons dat er een bijeenkomst van leiders van verschillende Zuid-Amerikaanse landen was om over Haïti te praten. ´s Avonds gingen we met onze gastmama en een vriendin van haar uit en toen probeerde ze ons aan twee mannen van een jaar of dertig te koppelen, erg grappig. We hadden elkaar alleen niet zo veel te melden door gebrekkig Spaans van onze kant en gebrekkig Engels van hun kant. Daarna gingen we salsadansen, dat was wel leuk omdat één van hen salsaleraar was, dus die weet hoe je makkelijk moet beginnen.
Vrijdagochtend zijn we met een groep van 11 NL-ers, 2 Duitsers en 1 Oostenrijkse naar Baños gegaan om daar het lange weekend door te brengen ivm carnaval in Ambato. Baño betekent in het Spaans toilet, en Baños staat dan ook bekend om zijn hete thermale baden.´s Middags gingen we canyoning doen: eerst een enorm stuk omhoog een berg beklimmen in een wetsuit, ik kan je vertellen dat dat niet erg aangenaam is, en daarna gingen we langs een aantal watervallen naar beneden abseilen. Dat was ontzettend gaaf! Af en toe best lastig, omdat de rotsen bij de watervallen erg glad zijn, maar het was heel leuk. ´s Avonds zijn we met z´n allen wat gaan eten, pizza natuurlijk, daar zijn we NL-ers voor. De volgende dag gingen we in het gebied om Baños heen mountainbiken. Wat een ongelooflijk mooie natuur is daar. Alles is groen, heel veel bergen en watervallen en mooie uitzichten! Na deze intensieve tocht zijn Manouk, Leonie en Ilse naar Piscina de La Virgen gegaan om lekker te ontspannen in de hete baden. Ontspannen was het niet echt, want je zag door de mensen het water niet meer. We hebben wel lekker gebadderd in water van 50 graden en we waren de enige buitenlanders; was weer een hele ervaring. Na het eten deden we een ´chiva´-tour, wat inhield dat we met een felgekleurd busje naar een bepaald punt reden om daar van het uitzicht op Baños te genieten. We waren niet de enigen, 100en touristen deden hetzelfde en het uitzicht was niet heel spectaculair. Vanwege carnaval werden we wel ondergespoten met schuim, dat is traditie hier.
Zondag gingen we dan het échte carnaval meemaken in Ambato, waar een grote parade was met bloemen, fruit, muziek, dans, kostuums; vooral kleurrijk en ontzettend leuk om naar te kijken! Daarna natuurlijk weer schuimgevechten en gelukkig zijn de eieren en meel ons bespaard gebleven...
Maandagochtend ging Manouk samen met Marieke een swingjump maken, erg stoer van ze. Ik durfde niet en denk dat ik nog wel meer kansen tijdens deze reis krijg om dat soort dingen te doen!

Kortom, we hebben een keigaaf carnavalsweekend gehad..
Volgende week gaan we naar Puerto Quito, de jungle in. Ben benieuwd!

Ik vind het leuk dat jullie berichtjes achterlaten en wil ook graag weten hoe het met jullie allemaal in NL gaat..

¡Hasta pronto!

Liefs,
Lotte

• 16 Februari 2010 - 23:34

Wim:

Leuke verhalen en mooie foto's. La diversión en el selva ! :-)

• 17 Februari 2010 - 07:45

Ellen:

Leuk om jullie belevenissen te lezen en wat een mooie foto's!
    Maar....geef mij maar een tournedos, de cavia lijkt me niet zo smakelijk :)
    Veel plezier en succes met de Spaanse taal!

• 17 Februari 2010 - 08:01

Stichting Muses:

Hola Lotte!
    leuk verhaal en mooie foto's zeg!! leuk om al die wetenswaardigheden over Ecuador te lezen ;)
    Veel plezier nog!
    Groetjes Nicole

• 17 Februari 2010 - 20:45

Marlou:

Mooie foto's lot! ik heb het filmpje bekeken van de sprong die manouk gedaan heeft, en ik snap heel goed waarom je niet durfde. Maar wel heel stoer van haar. Zitten je weinige kleren nu onder het schuim? Ik was wel heel geschokt van de gebraden cavia's, moet er toch niet aan denken dat sjakie daar ligt. Haha en missen je hakken niet bij het salsadansen?

Ik ga je mailen! x

• 18 Februari 2010 - 20:23

Oom Ad:

Hoi Lot,

Hoor dat alles goed met je gaat. Leuk. Veel plezier.

Karin & Ad

• 21 Februari 2010 - 13:05

Isa:

Wow supervet allemaal! Leuke foto's, dat carnaval ziet er echt koel uit.

• 21 Februari 2010 - 13:07

Carla Verkade:

hoi lot,
    wat beleven jullie veel.
    ik kan me voorstellen dat je bijna geen tijd hebt voor je reisverslag. opa en ik kijken nu al weer uit naar je volgende verhaal.
    liefs en een dikke kus,
    oma en opa

• 21 Februari 2010 - 18:22

Anny En Leen:

Hoi Lotte,

Wat leuk dat we met je mee kunnen kijken.

Bedankt voor je mooie verhalen en foto's.

Op naar je volgend verhaal.

Groetjes, Anny en Leen

• 28 Februari 2010 - 19:41

Lonneke:

hoi lotte,
    ik vind het fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. En wat een super leuke foto's. Ik vind je verhalen ook heel leuk. Ik wens je nog heel veel plezier met je reis. En ik zal de site bij houden en telkens een berichtje achter laten.
    heel veel liefs:lonneke(L)
    P.S in NL is het niet super lekker weer hoor dus geniet er maar van!